Voor wie

Voor mensen die chronische klachten ervaren, waarvoor in de reguliere geneeskunde geen adequate therapie voorhanden is, of alleen aan symptoombestrijding (medicijnen) wordt gedaan, is Hatha yoga een uitstekende keus. Er wordt namelijk gewerkt aan het oplossen van de oorzaak van dergelijke klachten. Ook voor diegenen die chronische stress ervaren, is Hathayoga een uitstekende keuze: er wordt veel aandacht besteed aan ontspanning. Een misverstand is te denken dat je voor yoga lenig moet zijn. Iedereen doet een houding binnen de grenzen die het eigen lichaam op dat moment aangeeft. Die grens verschilt van persoon tot persoon en kan ook verschillen van dag tot dag. Het gaat beslist niet om presteren. Yoga is een ontwikkelingspad, een individuele beoefening en geen circusnummer. Uiteraard zal het lichaam soms uitgedaagd worden om in een bepaalde houding te komen. Echter, de weg naar de eindhouding toe is net zo belangrijk als de eindhouding zelf.  Het is een uitdagende weg waar je stap voor stap je lichaam en emoties ervaart. Op die momenten ben je een stapje dichter bij jezelf, een stapje verder op het yogapad.

Voor mensen die de lessen yoga op de mat als te zwaar ervaren, biedt stoelyoga uitkomst. Dit is de meest makkelijke en laagdrempelige vorm van yoga. Iedereen kan meedoen, ongeachte leeftijd, conditie of beperking.  Deze milde vorm van yoga wordt zittend op of staand bij een stoel beoefend. Het is een ontspannende bewegingsvorm die een positieve uitwerking heeft op pijn, stijfheid en bewegingsbeperkingen.  Voor meer informatie over stoelyoga, klik http://yogadhyana.nl/?page_id=150

Eén stap tegelijk, 

Eén ademteug tegelijk, 

Eén woord tegelijk, 

Eén dag tegelijk, 

Wees goed voor jezelf 

Geef jezelf de tijd.